lauantaina, syyskuuta 20, 2008
Oikeus tietää ja ymmärtää?
de Pree osa 4. Oikeus saada tietää ja ymmärtää.
Meidän kaikkien on ymmärrettävä yrityksemme ja työmme tarkoitus. Meillä on oikeus saada tietää minne olemme menossa ja millä keinoin.
Jokaisen on saatava tietää omat mahdollisuutensa kehittyä yrityksessä jossa toimimme. Meillä on oikeus tietää ryhmän mahdollisuudet ja se, miten ne voidaan hyödyntää.
Asioitten ymmärtämisen kannalta on olennaista, että johtajat selvittävät ryhmän jokaisen jäsenen velvollisuudet.
dePreen kirja on viime vuosituhannelta mutta olen tähän asti ajatellut sen olevan täysin relevanttia tekstiä tähänkin hetkeen. Nyt vähän epäröin...
On selvää, että omistajan tai johtajan velvollisuus ja intressikin on kertoa, mikä on yrityksen idea, minne se on menossa ja mitkä ovat parhaaksi havaitut etenemiskeinot ja polut. Tämä on jossain määrin jatkuvasti päivittyvää asiaa, kun maailma muuttuu ja polut menevät umpeen samalla kun uusia aukeaa.
Siitä en kuitenkaan ole lainkaan varma, kuka voisi kertoa ja millä mandaatilla minulle, mitkä ovat kehittymismahdollisuuteni puhumattakaan ryhmän roolista ja mahdollisuuksista. Kovin kaukana ei ole sekään mahdollisuus, että ymmärtämisen, tietämisen ja tiedon välittämisen suunta voisi olla toisinpäin kuin de Pree näkee.
Yhä useammin asiantuntemus on syvempää työntekijöillä kuin sen antajilla. Metallipajan tietokoneohjatun laserleikkurin käyttäjä tietää johtoa paremmin, mihin vempele taipuu viimeisten ohjelmapäivitysten jälkeen. Urheilukaupan myyjä tietää varsin tarkkaan liikkumisen viimeiset virtaukset teinien parissa, olettaen tietenkin että hän on hereillä asiakkaita kohdatessaan.
Aivan keskivertoduunarilla on kaikkialla mukana kulkevalta kannettavaltaan pääsy tietoon, josta yliopiston professori vain uneksi kolmekymmentä vuotta sitten.
Esimerkkinä uutinen muutaman viikon takaa, jossa terveystietoa harrastava maallikko sai migreenin synnystä oivalluksen, joka parin oikean tutkijan tukemana löysi tiensä lääketieteelliseen julkaisuun. Selitys moiselle oli se, että maallikko mietti lähtökohtaisesti asioita asiantuntijaa laajemmalla spektrillä ja käytti googlea asioiden yhdistäjänä.
Tämmöisestä toiminnasta seuraa, että työstään kiinnostunut ihminen pystyy yhdessä samanmielisten työtovereidensa kanssa tarjoamaan merkittävän lisäarvon paitsi asiakkailleen, myös yrityksen johdolle sen strategistenkin pohdintojen tueksi.
Emme ole yksin, emme maailman napoja, emme toisiamme viisaampia emmekä läheskään aina edes läsnä siellä missä luulemme olevamme.
Näin sen ymmärrän.
Jukka
PS. Ymmärrystäni on auttanut tämmöinen tekstinpätkä, jonka löysin Paulo Coelhon kirjasta.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti