tiistaina, syyskuuta 05, 2006

Ollako vai eikö olla, kas siinä pulma?


Hallinta vs. virtaus, kovat jutut vs. pehmojutut, manageerausta vai liidershippiä?

"Jos sä haluut saada, on pakko antaa..."

Joskus vastakkaiselta näyttävät asiat ovat toistensa peilikuvia; ilmiöitä jotka ovat toistensa edellytyksiä ja joiden arviointi on kiinni pelkästään arvioijan sijainnista suhteessa arvioitavaan.

Ellei ole virtausta, ei ole hallittavaakaan. Veneen ohjaaminen on vaikeinta kaikkein pienimmässä vauhdissa ja jossain vaiheessa ohjattavuus katoaa kokonaan.

Keskustelin johtamisesta kollegani kanssa, joka ihmetteli amerikkalaisten yritysten menestymistä Paras työpaikka-kilpailussa. Kyseisessä kisassa arvioinnin suorittavat pääosin yrityksen työntekijät. On paitsi houkuttelevaa myös riskaabelia lähteä yleistämään asioita puoleen tai toiseen, mutta oma mielikuvani on, että näissä yrityksissä lähtökohtana on ensin virtauksen luominen ja vasta sitten sen hallinta. Jos pitkäjänteinen tuloksenteko on intohimo, ei kustannusten hallinta voi olla lähtökohtana eikä ainakaan lopullisena kilpailukeinona.

Työn kokeminen merkitykselliseksi syntyy tuloksellisesta kokonaisuudesta. Toiminnan tulee olla kannattavaa, asiakkaan on saatava vastinetta rahoilleen ja henkilöstön on kyettävä arvostamaan työtään ja toisiaan ihmisinä. Tähän suuntaan todistaa myös Seppo Matikainen (WM-Data) artikkelissa, jonka sain tänään Oivalta.

Tuskin kukaan haluaa työskennellä yrityksessä, jossa ihmiset kokevat ettei heitä arvosteta. Huono asiakaspalaute on niinikään myrkkyä työssä viihtymiselle. Automaattisesti ne eivät tuota yrityksen kannattavuutta, mutta todennäköisyys varmasti kasvaa. Matikainen puhuu ryöstöviljelystä, joka tarkoittaa jonkun näistä kolmesta tekijöistä unohtamista. On suorastaan erikoista, että joissain yhteyksissä työntekijän ja yrityksen menestymisen koetaan olevan lähtökohtaisesti ristiriidassa.

Uskon, että haasteellisetkin tavoitteet ovat motivoivia, mikäli ihminen kokee aidosti saavansa tukea onnistumiselleen ja jos tavoiteasetannassa on huomioitu kannattavuus, asiakaslisäarvon tuottaminen ja henkilöstön kunnioittava kohtelu.

On tuettava oivallusta ja uskallusta, samaan aikaan ja samassa henkilössä :o)

-Usko-

Ei kommentteja: